Ներածություն
Պատանեկության տարիքը ընդգրկում
է 15-21 տարեկանը: Սովորաբար առանձնացնում են պատանեկության 2 փուլ՝ վաղ պատանեկություն(15-17)և
պատանեկություն(18-21):
Պատանեկությունը իր
մեջ է կենտրոնացնում անցած տարիքների նորագոյացությունները, և դրանք արտահայտվում են
պատանիների մոտ նոր որակներով: Հենց այդ ժամանակ էլ տեղի է ունենում սեփական անկրկնելիության,
անհատականության, յուրօրինակության գիտակցում:
Մենակության զգացում առաջացնող ներքին լարվածությունը մեծացնում է հասակակիցների հետ
շփման պահանջմունքը և միաժամանակ բարձրացնում է ընտրողականությունը: Այդիսկ պատճառով
էլ պատանեկության տարիքում մեծ նշանակություն է ձեռք բերում սերն ու ընկերությունը:Սա
տարիք է ուրիշ մարդկանց հետ մոտիկ, բաց հարաբերություններ հաստատման համար:
Այդ շրջանում սերն ու ընկերությունը
թույլ են տալիս պատանիներին և աղջիկներին արտահայտել իրենց մոտ կուտակված զգացումները
, ստանալ աջակցություն, որոնք անհրաժեշտ են նրանց ինքնահաստատման համար:
Պատանիների այժմյան խնդիրը կայանում
է նրանում, որ այդ տարիքային շրջանում է սրանում անձի կայացման և զարգացման պրոբլեմը:
Այս թեման միշտ արդիական կլինի, քանի որ յուրաքանչյուր մարդ անցնում է այդ կենսական
փուլերի միջով և հանդիպում է այդ տարիքին բնորոշ շատ խոչընդոտների:
Սոցալիզացիան պատանեկան տարիքում
Համարվում է անցումային տարիք
զարգացման համար, բացահայտվում է սեփական
<<ես>>-ը, նա նշանակալիորեն տարբերվում է ինչպես մանկիկից, այնպես էլ մեծահասակից,
ինչպես նաև սահման կա այդ հարաբերություններում պատանիների և դեռահասների միջև: Չնայած
պատանիների խնդիրները նույնն են, նրանք տարբեր
ձև են մեծանում , գործում է
<<հասունացման և զարգացման անհամաչափության >> օրենքը: Այդ անհամաչափությունն
էլ կարող է լինել ինչպես միջանձնային( տարեկիցների միջև), այնպես էլ ներանձնային (
մտավոր, ֆիզիկական, սեռական զարգացման յուրահատկությամբ):
Ի. Կոնը գրում է, որ կախված անհատական
առանձնահատկություններից, գոյություն ունի պատանեկության տարիքի զարգացման 3 տիպ.
1. Պատանեկության շրջանը կապված
է հուզական, էմոցիոնալ դժվարությունների, հոգեբանական ճգնաժամերի, շրջապատողների հետ
կոնֆլիկտի և ինքն իր հետ:
2.Այստեղ պատանեկությունը սահուն
է անցնում, աստիճանաբար, նրանց հատուկ չեն ռոմանտիկ պոռթկումները, նրանք բավականին
հեշտ են ներգրավվում չափահաս կյանքին, բայց դա անում են շատ պասիվ ձևով:
3.Այս տիպին հատուկ են թռիչքաձև
փոփոխությունները, որոնք չեն առաջացնում հուզական պոռթկում: Պատանիները իրենց կենսական
նպատակների հետ կապված՝ վաղ են կողմնորոշվում , տիրապետում են ինքնակարգապահությանը,
բարձունքների ձգտմանը, ինքնավերահսկմանը, բայց նրանք քիչ հուզական են:
Միևնույն ժամանակ գոյություն
ունեն անձի ձևավորման էական սեռային տարբերություններ: Պատանիների համար կարևոր են նրանց մասնագիտական
կողմնորոշումը, որն էլ հանդիսանում է հասունության ցուցանիշ: Նրանք հակված են իրենց
կարծելու ավելի քիչ շփվող, կենսախինդ, քան իրենց
հասակակիցները, իրենց են վերագրում բարությունը և մյուս մարդկանց հասկանալու
կարողությունը:
Աղջիկները իրենց կարծիքով ավելի
անկեղծ, հավատարիմ և ճշմարիտ են: Նրանք իրենց հասունացման գիտակցման համար ավելի քիչ
են կարևորություն տալիս մասնագիտական կողմնորոշմանը,
քանի որ նրանց համար կարևոր է ընտանիքը, միջանձնային հարաբերությունները: Աղջկա համար հասունացման ցուցանիշ
կարող է հանդիսանալ ամուսնանալու ցանկությունը:
Հենց սեռային հասունացումը բավականին
էական է երևում և՛ հետաքրքրությունների ուղղվածությամբ,
և՛հուզական որոշումների յուրահատկությամբ,
և՛ շփման կառուցվածքով, և՛ ինքնագնահատականների չափանիշներով, և՛հոգեբանական –սեռային
զարգացմամբ , և՛ նույնիսկ մասնագիտական աշխատանքային և ամուսնական, ընտանեկան ինքնորոշման
էտապների բնութագրերով:
Սեփական <<ես>>-ի գնահատականը ձեռք է բերում այլ ձևեր` համապատասխանեցնելով շրջապատող մարդկանց գնահատականին:
Արդեն վաղ պատանեկության տարիքում
սեփական արժեքների համակարգի մշակման հիմքում ձևավորվում է հուզական
արժեքային հարաբերությունները իր նկատմամբ, այսինքն ինքնագնահատականը սկսում
է հիմնվել սեփական վարքի, սեփական հայացքների
և համոզմունքների, գործունության արդյունքի
մեջ: 15-16 տարեկանների համար արդի խնդիր է հատկապես իրական <<ես>>-ի անհամատեղելիությունը
իդեալական << ես>>-ին: Կոնը գտնում էր, որ դա նորմալ երևույթ է, բնական
զարգացման արդյունք: Դրանց հակասությունը կապված է ոչ միայն տարիքի, այլ նաև ինտելեկտի
հետ: Այն պատանիները, ովքեր ինտելեկտուալ զարգացած
են, տարբերակում են այն որակները, որոնք իրենք ունեն ու որոնք կցանկանային ձեռք բերել, քան նրանք ովքեր
քիչ ինտելեկտով են:
Իր եզակիության, յուրօրինակության
չափազանցումը մյուսներից հաճախ ծնում է ամաչկոտություն, ծիծաղելի երևալու վախ:
Պատանեկության տարիքում կարևոր
թեմաներից է նաև մահը: Յուրաքանչյուրի համար
այն հնչում է տարբեր կերպ՝ մեկի համար մահը մանկական վախերի վերածնունդն է,
մյուսի համար ինտելկտուալ խնդիր՝ կապված անդառնալի ժամանակի հետ, երրորդի համար ՝ ամեն
ինչի խորտակում, որը ստեղծվել է ողջ կյանքի ընթացքում:
Երազելով՝ պատանիները ձգտում
են հասնել իրական արդյունքների, սեփական ցանկությունների անմիջական բավարարման: Այդ
ցանկությունների բավարարումը, աշխատանքը ապագայի համար. Հենց դրանք են բարոյահոգեբանական
հասունության գլխավոր ցուցանիշներից մեկը:
Պատանու ուսումնական գործունեությունը
Ավագ դպրոցական տարիքում ուսումնական գործունեության մեջ տեղի է
ունենում որոշակի փոփոխություններ: Այստեղ խորանում է և′ ուսուցման բովանդակությունը,
և′ նոր ուսումնական բաժինների ավելացումը:
Այս տարիքում ուսումնական գործունեությունը
արդյունավետ յուրացնելու համար անհրաժեշտ է զարգացնել պատանու տեսական մտածողությունը,
իսկ դժվարությունները, որ կրում է պատանին հիմնականում կապված է նոր
պայմաններում սովորելու անկարողության հետ: Բարձր դասարաններում ուսուցման դժվարությունները
կապված են մտապահման փաստերի ինքնուրույն վերլուծման վրա: Որոշ բարձր դասարանցիների
մոտ առաջանում է անկարողություն այն պատճառով, որ ընդհանրացնող հասկացությունները,
եզրակացությունները չեն ձևավորվում երևույթները և փաստերը հասկանալու միջոցով, այլ
ուղղակիորեն սերտվում են: Ավագ դպրոցականների վերաբերմունքը ուսման նկատմամբ ենթարկվում
է որոշակի փոփոխության` աշկերտները մեծանում են, հարստանում է նրանց փորձը, նրանք գիտակցում
են, որ այժմ կանգնած են ինքնուրույն կյանքի շեմին, աճում է նրանց գիտակցական վերաբերմունքը ուսման նկատմամբ:
Այդ տարիքում գոյություն
ունի ընտրողական վերաբերմունք ուսումնական առարկայի նկատմամբ, սակայն դա պայմանավորված
է ոչ միայն անձնային որակներով, այլ նաև կյանքի նպատակի գործոններով և մասնագիտական
ընտրությամբ: Առարկայի նկատմամբ ընտրողական վերաբերմունքը կապված է նաև աշակերտի հետաքրքրությունների
հետ: Ուսումնասիրությունները ցույց են տվել, որ ավագ դպրոցականի վերաբերմունքը ուսման
նկատմամբ կախված է այն բանից, թե ուսուցիչը որքանով լավ գիտի դպրոցականի անհատական
առանձնահատկությունները: Այժմ կա այն կարծիքը,
որ նվազել է հետաքրքությունը ուսման նկատմամբ, սակայն չպետք է չափազանցեցնել այդ երևույթը,
քանի որ դրա պատճառները բազմազան են և բազմաբնույթ:
Պատանիների իմացական գործընթացները
Ուսումնասիրությունները ցույց
են տվել, որ պատանեկության տարիքում աշակերտների իմացական գործընթացների բարելավումը
արդյունավետ է դառնում, երբ այն իրագործվում է խմբակային տեսքով: Իսկ խմբակային գործունեության
արդյունավետություը մեծանում է, երբ այն ղեկավարում է փորձառու և գիտակ ուսուցիչները
(օլիմպիադաներ, էքսկուրսիաներ, մրցույթները), որոնք իրենց հերթին հնարավորություն են
ստեղծում զարգացնելու աշակերտի ընդունակությունները: 15-17 տարեկանում կարող է վառ
ձևով դրսևորվել նրանց տանղանդը այս կամ այն բնագավառում: Պատանեկան տարիքի վերջում
դպրոցականները տիրապետում են ճանաչողական պրոցեսներին (ընկալում, հիշողություն, երևակայություն, մտածողություն, ինչպես նաև ուշադրություն):
Հիշողության զարգացման մեջ մեծանում է վերացական, տրամաբանական, իմաստային մտապահման դերը: Կրկնողության վրա հիմնված բառացի սերտումը այս տարիքում տարածված չէ: Այս տարիքում աշակերտները սերտում են միայն որոշակի սահմանումներ օրենքներ: Ավագ դպրոցականները ունեն մտապահման տարբերակված դիրքորոշում, այսինքն նրանք հասկանում են թե ինչը պետք է մտապահել, ինչը պետք է վերարտադրվի իրենց բառերով:
Ինչ նշեցինք հիշողության մասին, վերաբերվում է նաև ուշադրությանը: Պատանեկության տարիքում ուշադրությունը կարող է լինել մշտական, կայուն, կենսական հետաքրքրությունների առկայության դեպքում:
Մեծ զարգացում է ապրում նաև ուշադրության ընտրողականությունը, այսինքն ըմբռնելով ուսումնական նյութը, աշակերտը միշտ աշխատում է արժեքավորել դրանք և ընկալել դրանք գործնական նշանակելիության տեսանկյունից: Աշակետը, եթե գտնում է, որ նյութը կարևոր է, սկսում է ակտիվորեն յուրացնել այն , իսկ որը նյութը էական նշանակություն չունի իր համար, ապա ուշադրությունը թուլանում է: Այդպիսի տատանումները տեղի են ունենում ոչ կանխամտածված: Ավագ դպրոցականի ուշադրությունը անկախ իրենից կենտրոնանում է օբյեկտի վրա այն ժամանակ, երբ խոսք է գնում այդ բնագավառից որոշակի գիտելիքներ գործնականում օգտագործելու մասին:
Հիշողության զարգացման մեջ մեծանում է վերացական, տրամաբանական, իմաստային մտապահման դերը: Կրկնողության վրա հիմնված բառացի սերտումը այս տարիքում տարածված չէ: Այս տարիքում աշակերտները սերտում են միայն որոշակի սահմանումներ օրենքներ: Ավագ դպրոցականները ունեն մտապահման տարբերակված դիրքորոշում, այսինքն նրանք հասկանում են թե ինչը պետք է մտապահել, ինչը պետք է վերարտադրվի իրենց բառերով:
Ինչ նշեցինք հիշողության մասին, վերաբերվում է նաև ուշադրությանը: Պատանեկության տարիքում ուշադրությունը կարող է լինել մշտական, կայուն, կենսական հետաքրքրությունների առկայության դեպքում:
Մեծ զարգացում է ապրում նաև ուշադրության ընտրողականությունը, այսինքն ըմբռնելով ուսումնական նյութը, աշակերտը միշտ աշխատում է արժեքավորել դրանք և ընկալել դրանք գործնական նշանակելիության տեսանկյունից: Աշակետը, եթե գտնում է, որ նյութը կարևոր է, սկսում է ակտիվորեն յուրացնել այն , իսկ որը նյութը էական նշանակություն չունի իր համար, ապա ուշադրությունը թուլանում է: Այդպիսի տատանումները տեղի են ունենում ոչ կանխամտածված: Ավագ դպրոցականի ուշադրությունը անկախ իրենից կենտրոնանում է օբյեկտի վրա այն ժամանակ, երբ խոսք է գնում այդ բնագավառից որոշակի գիտելիքներ գործնականում օգտագործելու մասին:
Այդ տարիքում նաև զարգանում է մտածողությունը: Մեծ նշանակություն են ձեռք բերում գործնական աշխատանքների ինքնուրույն
կատարելը, ռեֆերատներ գրելը: Աշակերտը ստիպված է ինքնուրույն ըմբռնել ուսումնական նյութը,
որն էլ օգնում է, որպեսզի մտածողությունը ստանա ավելի ակտիվ ինքնուրույն, ստեղծագործական
բնույթ: Մտածողության զարգացման հետ միասին զարգանում է նաև ավագ դպրոցականի խոսքի
կուլտուրան, ձևավորվում է իր մտքերը արտահայտելու կարողությունը, հարստանում է բառապաշարը:
Ավագ դպրոցականը պետք է տիրապետի ինքնուրույն մտածելու կարողությանը,
մտավոր աշխատանքին, այսինքն ինքնաուսուցման կարողությանը: Աշակերտի մտածողության ընդհանուր զարգացվածությունը հիմք է հանդիսանում նրանց մոտ աշխարհայացքի ձևավորմանը:
Ինչպես մյուս իմացական գործընթացները, այնպես
էլ երևակայությունը ազդում է երեխայի վրա: Պատանեկության տարիքում բնորոշ է առավելապես
պոեզիայի բնագավառում ուժերի փորձումը: Պատանիների և աղջիկների բանաստեղծություններում
գովերգվում է ընկեևասիրություն, բարեկամությունը, առաջին սիրո զգացմունքը: Պատանու
մոտ երևակայության իրական կողմի զարգացումը պայմանավորված է նրանով, որ նա արդեն կանգնած
է ինքնուրույն կյանքի շեմին: Նրա ստեղծագործական գործունեությունը անձնավորության մտավոր,
հուզական և կամային զարգացման վառ ցուցանիշ է: Ավագ դպրոցականների վերարտադրական և
ստեղծագործական երևակայության ձևավորումը կախված է նաև ճիշտ կազմակերպված ուսուցումից:
Ուստի շատ կարևոր է, որ ուսուցիչը աշակերտին ցույց տա ստեղծագործական գործունեության
ճանապարհը, որից դուրս անհնարին է երևակայության զարգացումը:
Պատանիների կյանքի գլխավոր բաղկացուցիչները
1. Մասնագիտության ընտրության հարցը
Մասնագիտական կողմնորոշումը անհատի
ընտրողական վերաբերմունքն է մասնագիտական աշխատանքին ամբողջապես, և ընտրած մասնագիտությանը
մասնավորապես: Մասնագիտական կողմորոշման նախապայման է հանդիսանում համարժեք (ադեկվատ
) ինքնագնահատականը, հուզական հասունացումը, ձևավորված ինտելեկտուալ կարողությունը:
Հոգեբանության մեջ մասնագիտական կողմնորոշումը բաժանվում է որոշակի էտապների.
Հոգեբանության մեջ մասնագիտական կողմնորոշումը բաժանվում է որոշակի էտապների.
1.
Մանկական խաղեր-որի
ժամանակ երեխան իր համար ընտրում է ցանկացած մասնագիտության ինչ-որ դերակատարում և
<< խաղում է>> այն համապատասխան
վարքով:
2.
Դեռահասության
ֆանտազիա-որի ժամանակ դեռահասը տեսնում է իրեն դուր եկած մասնագիտության ներկայացուցիչ:
3.
Պատանեկության
տարիք-մասնագիտության նախնական ընտրություն : Գործունեության տարբեր տեսակները տեսակավորվում
և գնահատվում են սկզբում պատանիների տեսանկյունից, հետո ունակությունների և վերջապես
իր արժեքային համակարգի տեսանկյունից: Պատանին ավելի շատ զբաղվում է այն առարկայով,
որը իրեն հետաքրքրում է, զարգացնում է իր ունակությունները հենց այդ ուղղությամբ, որի
հաջող ընթացքն էլ ապահովում է նրա գործունեության հաջող իրականացումը:
4.
Որոշումների
ընդունում- սա ամիջականորեն կապված է մասնագիտության ընտրության հետ:
Այն պատանիները, ովքեր ստանում
են լրիվ (միջնակարգ) կրթություն, նրանք հոգեբանորեն ավելի լավ են պատրաստվում հետագայի
համար: Նրանք հասկանում են, որ իրենց հետագա հաջողությունը կախված է մասնագիտության
ճիշտ ընտրության հետ:
Այսպիսով, պատանիները ու աղջիկները անցնում են ապագա մասնագիտության գիտակցված կամ անգիտակից ընտրությանը, որի ժամանակ աղջիկները հիմնականում ընտրում են ստեղծագործական մասնագիտություններ, իսկ պատանիները` տեխնիկական: Հաջողության հիմքերը կայանում են դեռևս դպրոցում, երբ պատանին հետաքրքրվում է ինչ-որ առարկայով: Այդ իսկ պատճառով իսկզբանե պետք է դրվի ճիշտ ընտրությունը:
Այսպիսով, պատանիները ու աղջիկները անցնում են ապագա մասնագիտության գիտակցված կամ անգիտակից ընտրությանը, որի ժամանակ աղջիկները հիմնականում ընտրում են ստեղծագործական մասնագիտություններ, իսկ պատանիները` տեխնիկական: Հաջողության հիմքերը կայանում են դեռևս դպրոցում, երբ պատանին հետաքրքրվում է ինչ-որ առարկայով: Այդ իսկ պատճառով իսկզբանե պետք է դրվի ճիշտ ընտրությունը:
2. Ընկերությունը որպես պատանեկության սոցալիզացիայի տարր:
Ընկերությունը մարդկանց միջև
անձնական հարաբերություններն են` հիմնված հոգևոր մերձեցման, ընդհանուր հետաքրքրությունների
ամբողջության հետ: Հենց այս տարիքում էլ առաջանում է պատրաստակամությունը սահմանելու
հատուկ հարաբերությունները մյուսների հետ, որն էլ կոչվում է ընկերություն:
Անցումը դեռահասությունից պատանեկություն ընտրողականության, կայունության և մոտիկ ընկերության աստիճանը մեծանում է: Եթե մանկության տարիներին առանց ամիջական շփման ընկերությունը քայքայվում է, ապա պատանեկության տարիներին այն կարող է պահպանվել նույնիսկ հեռավորության վրա: Պատանեկան ընկերությունն իր էության բազմաֆունկցիոնալ է, դրանով էլ առաջին հերթին բացատրվում է նրա ձևերի բազմազանությունը` հասարակ իրար հետ ժամանակ անցկացնելուց մինչև խորը խոստովանություն և ինքնաբացահայտում:
Ի տարբերություն խմբակային հարաբերությունների, որոնց հիմքում ընկած է ինչ-որ համատեղ գործունեություն, ընկերությունը առաջին հերթին հանդիսանում է հուզական կապվածության արդյունք: Շատ հետաքրքիր է, որ պատանիներն ու աղջիկները 15-17 տարեկաններում ձգտում են դեպի մեծերը` նրանց մեջ տեսնելով իսկական ընկերների: Ավելի մեծի հետ ընկերությունը նրանց համար շատ թանկ է և ցանկալի: Նրանց հատուկ է իդեալականացնել իրենց մեծ ընկերոջը, բայց տարեկից ընկերոջ պահանջմունքը ավելի բարձր է: Նրանք հիմնականում ընտրում են իրենց սեռի հասակակից ընկերներ:
Պատանեկան ընկերությունը ենթադրում է ընկերների որոշակի նմանություն (սեռ, սոցիալական դիրք, բնավորության գիծ):
Պատանեկության տարիքում հոգեբանական մոտիկությունը ընկերների միջև հասնում է մաքսիմումի: Ընկերոջից սպասում են այնպիսի գնահատականի, որը գերազանցում է իրենց սեփականը:
Ընկերության համար կարևոր գործոն է հանդիսանում խառնվածքը: Իմպուլսիվ և հուզական մարդիկ ավելի հեշտ են բացվում մյուսի հետ, որն էլ առաջացնում է համապատասխան հուզական ռակցիա, որն էլ օգնում է ընկերական շփման կայացմանը:
Անցումը դեռահասությունից պատանեկություն ընտրողականության, կայունության և մոտիկ ընկերության աստիճանը մեծանում է: Եթե մանկության տարիներին առանց ամիջական շփման ընկերությունը քայքայվում է, ապա պատանեկության տարիներին այն կարող է պահպանվել նույնիսկ հեռավորության վրա: Պատանեկան ընկերությունն իր էության բազմաֆունկցիոնալ է, դրանով էլ առաջին հերթին բացատրվում է նրա ձևերի բազմազանությունը` հասարակ իրար հետ ժամանակ անցկացնելուց մինչև խորը խոստովանություն և ինքնաբացահայտում:
Ի տարբերություն խմբակային հարաբերությունների, որոնց հիմքում ընկած է ինչ-որ համատեղ գործունեություն, ընկերությունը առաջին հերթին հանդիսանում է հուզական կապվածության արդյունք: Շատ հետաքրքիր է, որ պատանիներն ու աղջիկները 15-17 տարեկաններում ձգտում են դեպի մեծերը` նրանց մեջ տեսնելով իսկական ընկերների: Ավելի մեծի հետ ընկերությունը նրանց համար շատ թանկ է և ցանկալի: Նրանց հատուկ է իդեալականացնել իրենց մեծ ընկերոջը, բայց տարեկից ընկերոջ պահանջմունքը ավելի բարձր է: Նրանք հիմնականում ընտրում են իրենց սեռի հասակակից ընկերներ:
Պատանեկան ընկերությունը ենթադրում է ընկերների որոշակի նմանություն (սեռ, սոցիալական դիրք, բնավորության գիծ):
Պատանեկության տարիքում հոգեբանական մոտիկությունը ընկերների միջև հասնում է մաքսիմումի: Ընկերոջից սպասում են այնպիսի գնահատականի, որը գերազանցում է իրենց սեփականը:
Ընկերության համար կարևոր գործոն է հանդիսանում խառնվածքը: Իմպուլսիվ և հուզական մարդիկ ավելի հեշտ են բացվում մյուսի հետ, որն էլ առաջացնում է համապատասխան հուզական ռակցիա, որն էլ օգնում է ընկերական շփման կայացմանը:
Կան պատանիներ ում մոտ հոգեբանական մերձեցման պահանջմունքը քիչ
է զարգացած: Իհարկե դա ոչ միայն էգոիստություն
է կամ հուզական աղքատություն, այլ կարող է կապված լինել
տվյալ մարդու առարկայական գործունեության հետ, և վերջինս քիչ ժամանակ է հատկացնում սեփական ապրումների և շրջապատող
մարդկանց վրա: Յուրաքանչյուրն էլ կարիք ունի մոտիկ մարդու, որը կքայլի նրա հետ իր կյանքով:
3. Սերը որպես պատանեկան սոցիալիզացիայի տարր
Սիրո պահանջմունքը նույնպես մեծ
է պատանեկության տարիքում: Սիրո մասին պատանեկան երազանքները արտահայտվում են հուզական
շփման, հոգևոր մերձեցման անհրաժեշտության առկայության դեպքում:
Զ. Ֆրեյդը նշում է, որ տղաները այդ ժամանաշրջանում գտնվում են սեռական բուռն հասունացման շրջանում, որը գերազանցում է հաղորդակցման ունակությունների զարգացմանը: Այդ տարիքի աղջիկները այլ խնդիր ունեն. նրանք ստիպված են թաքցնել իրենց հետաքրքությունները` պահպանելով սեփական արժանապատվությունն ու հեղինակությունը: Այդպիսի ներանձնային հակասությունների լուծումը բերում է նրան, թե ինչպես կդասավորվի պատանիների և աղջիկների միջանձնային հարաբերությունները ավելի լայն ընկերական շրջանում: Տղաների և աղջիկների միջև մնում է որոշակի հոգեբանական պատնեշ, որի հաղթահարումը այնքանել հեշտ չէ: Սկզբնական շրջանում հոգեբանական մերձեցումը լինում է իր սեռի անձի հետ, որի հետ կապված են ընդհանուր նոր ծանոթները կամ ընդհանուր ապրումները: Ընդհանուր առմամբ աղջիկները իրենց ավելի վստահ և ազատ են զգում տղաների հետ հաղորդակցվելիս: Դա կապված է ոչ այնքան հասունացման տեմպերի տարբերության հետ, այլ նաև պատանիները ավելի զգաստ են, սահմանափակում են սերն ու ընկերությունը:
Սերը ավելի շատ մտերմություն է ենթադրում, քան ընկերությունը, սակայն միևնույն ժամանակ իր մեջ ներառում է ընկերություն: 16-18 տարեկան պատանին կարող է բավարարվել իր սեռին համապատասխան ընկերների հետ շփվելով, իսկ ավելի մեծ տարիքում աղջկա հետ մոտիկությունը արդեն չի կոմպենսացվում միասեռ ընկերությունով, ավելին եթե նա հետ է մնում իր հասակակից մյուս տղաներից, ապա պատանին դառնում է իր մեջ ներփակվող:
Հոգեբանական սեքսուալ դժվարություննեորում պատանեկան միայնության գլխավոր պատճառներից են:
Զ. Ֆրեյդը նշում է, որ տղաները այդ ժամանաշրջանում գտնվում են սեռական բուռն հասունացման շրջանում, որը գերազանցում է հաղորդակցման ունակությունների զարգացմանը: Այդ տարիքի աղջիկները այլ խնդիր ունեն. նրանք ստիպված են թաքցնել իրենց հետաքրքությունները` պահպանելով սեփական արժանապատվությունն ու հեղինակությունը: Այդպիսի ներանձնային հակասությունների լուծումը բերում է նրան, թե ինչպես կդասավորվի պատանիների և աղջիկների միջանձնային հարաբերությունները ավելի լայն ընկերական շրջանում: Տղաների և աղջիկների միջև մնում է որոշակի հոգեբանական պատնեշ, որի հաղթահարումը այնքանել հեշտ չէ: Սկզբնական շրջանում հոգեբանական մերձեցումը լինում է իր սեռի անձի հետ, որի հետ կապված են ընդհանուր նոր ծանոթները կամ ընդհանուր ապրումները: Ընդհանուր առմամբ աղջիկները իրենց ավելի վստահ և ազատ են զգում տղաների հետ հաղորդակցվելիս: Դա կապված է ոչ այնքան հասունացման տեմպերի տարբերության հետ, այլ նաև պատանիները ավելի զգաստ են, սահմանափակում են սերն ու ընկերությունը:
Սերը ավելի շատ մտերմություն է ենթադրում, քան ընկերությունը, սակայն միևնույն ժամանակ իր մեջ ներառում է ընկերություն: 16-18 տարեկան պատանին կարող է բավարարվել իր սեռին համապատասխան ընկերների հետ շփվելով, իսկ ավելի մեծ տարիքում աղջկա հետ մոտիկությունը արդեն չի կոմպենսացվում միասեռ ընկերությունով, ավելին եթե նա հետ է մնում իր հասակակից մյուս տղաներից, ապա պատանին դառնում է իր մեջ ներփակվող:
Հոգեբանական սեքսուալ դժվարություննեորում պատանեկան միայնության գլխավոր պատճառներից են:
Պատանեկության տարիքի ճգնաժամերը
Ըստ Շիհիի պատանեկության տարիքի
խնդիրներն են` գտնել սեփական տեղն ու դերը կյանքում, և հասակակիցների միջավայրում,
սեռադերային կողմնորոշումը, աշխարհայացքի և արժեքների ձևավորումը:
Է.Էրիքսոնն այս շրջանը բնութագրում է որպես մերձավորության կամ մեկուսացման ճգնաժամ:
Բ.Լիվեհուդը պատանեկան ճգնաժամը վերագրում է 16, 17-21,24 տարքային շրջաններին, որոնց ընթացքում տեղի է ունենում անձնավորության արթնացում: Այս տարիքում հրատապ են այնպիսի հարցեր, ինչպիսիք են` <<Ո՞րն է իմ տեղը կյանքում>>, <<Իրականում ինչպիսի՞ն է աշխարհը>>: Այսինքն աշխարհայացքային փոփոխություններ են տեղի ունենում:
Մյուս հիմանական խնդիրը կենսաբանական և հոգևոր սեռականությունների միջև ներդաշնակության ստեղծումը:
Պատանեկան ճգնաժամի աշտանշանները ներկայացված են հիմնականում ըստ Գոուլդի, Լևինսոնի, Վելյանտի, Շիհիի հետազոտությունների արդյունքների: Ըստ այդմ` պատանեկան ճգնաժամին բնորոշ են աշխարհայացքի, արժեքների, անօգնականության զգացողությունը, ոչ ադեկվատ վարք դրսևորելու տագնապները, զանազան փիլիսոփայական հարցերի պատասխանների որոնումները, իդեալների հաճախակի փոփոխությունը , կյանքի անիմաստության զգացողությունը, թշնամանքը ընտանիքի անդամների նկատմամբ, նմանակման օբյեկտների փնտրտուքը:
Է.Էրիքսոնն այս շրջանը բնութագրում է որպես մերձավորության կամ մեկուսացման ճգնաժամ:
Բ.Լիվեհուդը պատանեկան ճգնաժամը վերագրում է 16, 17-21,24 տարքային շրջաններին, որոնց ընթացքում տեղի է ունենում անձնավորության արթնացում: Այս տարիքում հրատապ են այնպիսի հարցեր, ինչպիսիք են` <<Ո՞րն է իմ տեղը կյանքում>>, <<Իրականում ինչպիսի՞ն է աշխարհը>>: Այսինքն աշխարհայացքային փոփոխություններ են տեղի ունենում:
Մյուս հիմանական խնդիրը կենսաբանական և հոգևոր սեռականությունների միջև ներդաշնակության ստեղծումը:
Պատանեկան ճգնաժամի աշտանշանները ներկայացված են հիմնականում ըստ Գոուլդի, Լևինսոնի, Վելյանտի, Շիհիի հետազոտությունների արդյունքների: Ըստ այդմ` պատանեկան ճգնաժամին բնորոշ են աշխարհայացքի, արժեքների, անօգնականության զգացողությունը, ոչ ադեկվատ վարք դրսևորելու տագնապները, զանազան փիլիսոփայական հարցերի պատասխանների որոնումները, իդեալների հաճախակի փոփոխությունը , կյանքի անիմաստության զգացողությունը, թշնամանքը ընտանիքի անդամների նկատմամբ, նմանակման օբյեկտների փնտրտուքը:
Պատանեկան տարիքում ինքնագիտակցության
զարգացումը
Պատանեկության տարիքը հոգեբանական
պրոբլեմների նկատմամբ շատ զգայուն է: Որքան մեծ է պատանին (ոչ թե տարիքով, այլ մտավոր
զարգացման մակարդակով), այնքան շատ է նրան անհանգստացնում իր շուրջը կատարվող իրադարձությունների
ներքին կողմը և ավելի քիչ նշանակություն է ունենում արտաքին կողմը: Պատանին ներգրավվում
է հասուն կյանքի մեջ ոչ միայն իր գիտակցությամբ և պատկերացումներով, այլ նաև գործուն
մասնակցությամբ, քանի որ նրան հասանելի է այն, ինչն անհնար է դեռահասի համար (ամուսնություն,
ծառայելը բանակում, ընտրելու իրավունք):
Պատանու անձնավորությանը բնորոշ
յուրահատկություն է հանդիսանում ինքնագիտակցության զարգացումը: Այն որոշում է պատանու
պահանջների մակարդակը ինչպես շրջապատող մարդկանց, այնպես էլ ինքն իր նկատմամբ: Պատանեկան
տարիքում ինքնագիտակցությունը բարդ համակարգ է, որի մեջ մտնում են՝
ա. Սեփական անձի նույնականության
գիտակցումը.
բ. Իր սեփական <<ես>>-ի որպես ակտիվ և գործուն ուժի գիտակցումը.
գ. Սեփական հոգեկան հատկանիշների
և որակների գիտակցումը.
դ. Սոցիալ- բարոյական ինքնագնահատականի
որոշակի համակարգ
Այս տարիքում պատանիները դառնում
են ավելի քննադատող, մեծ պահանջներ են ներկայացնում մեծահասակի և հասակակիցների բարոյական
կերպարին: Քանի որ ինքնագիտակցության համակարգի մեջ մտնող բոլոր տարրերը փոխադարձաբար կապված են , ապա դրանցից
մեկի հարստացումը ձևափոխում է ողջ համակարգը: Պատանին նոր ձևով է ընկալում իր ֆիզիկական
տեսքը և մարմինը: Նրանցից շատերը տհաճ ապրումներ են ունենում իրենց արտաքին տեսքից
և ցանկություն են հայտնում փոխել այն (կարճ հասակ, գիրություն):
Անձի բացառիկ գծերից է ինքնահարգանքը:
Հարգանքը սեփական անձի նկատմամբ չի նշանակում
իրեն ուրիշներից բարձր կամ ցածր դասել և իր նկատմամբ ունի դրական վերաբերմունք:
Պատանու ինքնագիտակցության բարձր
մակարդակն իր հերթին հանգեցնում է ինքնադաստիարակությանը: Ինքնադաստիարակմամբ պատանիները օգնում են մեծերին ձևավորելու իրենց
անհրաժեշտ հատկությունները: Հետևաբար ինքնադաստիարակումը նպաստում է դաստիարակչական
ներգործությունների ավելի լավ յուրացմանը, դրանց ամրապնդմանն ու զարգացմանը:
Եզրակացություն
Պատանեկությունը մարդու կյանքում շատ նշանակալի շրջան է: Դեռահասությունից պատանեկություն
անցնելով՝ մարդը ինքն է որոշում իր ճակատագիրը:
Նա ծրագրավորում է իր տեղը, գործունեությունը, կենսաձևը մարդկանց շարքերում: Պատանեկության
տարիքում է տեղի ունենում մարդու ձևավորումը
որպես անձ, այսինքն երիտասարդը որոշում է կյանքում իր համար գլխավոր նպատակները, արժեքները,
ձևավորում է իր շփման շրջանները:Հենց այս տարիքում է մարդը իր համար ընտրում կողակից,
որը հնարավոր է և դառնա ամբողջ կյանքի համար: Ընկերները դառնում են անձի սոցալիզացիայի,
հասարակության ճանաչման , մարդկանց փոխհարաբերությունների անհրաժեշտ մասնիկ:
Այսպիսով պատանեկության տարիքի հիմնական նորագոյացություններն են աշխարհայացքի, ինքնուրույն դատողությունների ձևավորումը, բարձրացված պահանջները մարդու բարոյական կերպարի նկատմամբ, ադեկվատ ինքնագնահատականի ձևավորումը, ինքնադաստիարակության ձգտումը: Անհրաժեշտ է առավել մեծ ուշադրություն դարձնել պատանու հուզազգացմունքային ոլորտին, հասկանալ նրա ապրումները, պարուրել նրան սիրով ու ջերմությամբ: Վերջիններիս պակասը կարող է հանգեցնել այն բանին, որ պատանին հոգեպես օտարանա միջավայրից, իրեն զգա միայնակ ու անօգնական, մտածի, որ ոչ ոք պատրաստ չէ լսելու և հասկանալու իրեն: Պատանուն ոչ մի դեպքում չի կարելի մենակ թողնել, քանի որ մեկուսացվածությունը շրջապատող միջավայրից կարող է սուիցիդալ մտքերի առաջացման հիմք հանդիսանալ: Ինչպես մենք նկատեցինք, ընդհանուր էմոցիոնալ ուղղվածության բոլոր տիպերի համար կարևոր է բուռն զգացմունքային կյանքով ապրելու ձգտումը, տարբեր են միայն այդ զգացմունքային կյանքի դրսևորումները: Շատ կարևոր է, որպեսզի այս
շրջանում չշեղվի անձը և չբռնի թմրամոլության, ալկոհոլիզմի, մարմնավաճառության և
մյուս կործանիչ ճանապարհները: Ուստի անհրաժեշտ է ապահովել զգացմունքային կապը հասակակիցների, մտերիմների և հարազատների հետ: Հենց այս կապերի կորուստն է հանգեցնում ամենատարբեր հոգեբանական խնդիրերի, որոնք լուծելու միջոցներից մեկն էլ պատանիների համար հանդիսանում է ինքնասպանությունը:
Գրականության ցանկ
Ա.Գ. Կովալյով <<Հոգեբանություն>>
Երևան,
1970թ.
Ա.Գ. Կովալյով <<Ընտանեկան դաստիարակության հոգեբանություն>>
Երևան,
1988թ.
Ս. Խուդոյան <<Անձի զարգացման ճգնաժամային տարիքը>>
Երևան, 2004թ.
Ա. Վ. Պետրովսկի <<Տարիքային և մանկավարժական հոգեբանություն>>
Երևան,
1977թ.
Ա. Նալչաջյան << Հոգեբանության հիմունքներ>>
Երևան, 1997թ.
В.
А. Мухина << Возрастная
психология>>
Москва,
2000г.
В. С.
Обухова
<<Детская психология>>
Москва,
1996г.
И.
С. Кон <<Психология
старшеклассника>>
Москва, 1980г.
No comments:
Post a Comment