1909 թվականին իտալացի
բանաստեղծ և նկարիչ Ֆիլիպպո Տոմազզո Մարինետտին
<< Լը Ֆիգարո>> հանդեսում հրապարակում է ֆուտուրիզմի մանիֆեստը՝ սկիզբ
դնելով ֆուտուրիստական շարժմանը:
Մարինետտին
գրել է. << Մեզանից մեծը 30 տարեկան
է, ուստի 10 տարում պետք է իրագործենք մեր բոլոր նպատակները, մինչ նոր սերունդը չի
եկել և չի շպրտել մեզ աղբարկղը>>: Իտալացի ֆուտուրիստներից կարելի է նշել Բալլային,
Բոչչոնիին, Կառլո Կառային, Ջ. Սեվերինիին….
1910 թվականին լույս տեսավ
առաջին ֆուտուրիստական հավաքածուն,
<< Садок Судей>>, որի հեղինակներն
էին Դ. Բուռլյակովը, Վ. Խլեբնիկովը, Վ. Կամենսկին:
Այնուհետեվ նրանց միացան Մայակովսկին, Կռուչենիխը: Ըստ Մայակովսկու, ֆուտուրիստներն
նորարար առաջամարտիկներ են. Այսինքն` մեկ օր առաջ են: Խմբի դիրքորոշումները քայքայիչ
էին և վիճելի:
Միայն մենք ենք մեր ժամանակի դեմքը,- պնդում էին նրանք:
Մայակովսկին գրել է.
-Մեզ՝ երիտասարդ գրողներիս համար, ցլամարտիկի կարմիր թիկնոց է ֆուտուրիզմը, այն անհրաժեշտ է մեզ միայն ցուլերի համար: ես երբեք չեմ եղել Իսպանիայում, բայց մտածում եմ, որ ոչ մի ցլամարտիկի մտքով անգամ չի անցնի կարմիր թիկնոց թափահարել իրեն բարի լույս մաղթող ընկերոջ առաջ:
Միայն մենք ենք մեր ժամանակի դեմքը,- պնդում էին նրանք:
Մայակովսկին գրել է.
-Մեզ՝ երիտասարդ գրողներիս համար, ցլամարտիկի կարմիր թիկնոց է ֆուտուրիզմը, այն անհրաժեշտ է մեզ միայն ցուլերի համար: ես երբեք չեմ եղել Իսպանիայում, բայց մտածում եմ, որ ոչ մի ցլամարտիկի մտքով անգամ չի անցնի կարմիր թիկնոց թափահարել իրեն բարի լույս մաղթող ընկերոջ առաջ:
Այդ ժամանակաշրջանում Հայաստանում չկային նավեր, օդանավեր, որ նրանց
մասին խոսվեր և գովերգվեր, ուստի ֆուտուրիզմը
մեզանում ընկալվում էր որպես անցյալի ավանդույթների մերժում, ինչը ֆուտուրիզմի սկզբունքներում
էր: Ֆուտուրիզմն ընկալվում էր որպես դավաճանություն,
իսկ մեր հասարակությունն ավելի շատ ձգտում էր այդ ավանդույթի պահպանմանը:
Հենց այդ թվականներին հայ գրական մթնոլորտը յուրացնում և հայկականացնում էր գրական այդ ուղղության
սկզբունքները: 1914թ-ին Տերյանը << Հայ
գրականության գալիք օրը>> զեկույցում անմիջականորեն իր բացասական վերաբերմունքն է ցույց տալիս հին գրական
երևույթների հանդեպ: Շիրվանզադեն <<
Նամակներ Մոսկվայից>> հոդվածաշարում խոսում է ֆուտուրիզմի սկզբունքների, ծրագրերի
և Մարինետտիի Մոսկվա գալու արձագանքների մասին;
1911թ. Կ. Պոլսում լույս տեսավ Հ. Նազարյանի << Մարինետտին և ապագայապաշտությունը>>,
իսկ 1914թ Թիֆլիսում Կարա-Դարվիշի <<Ինչ՞ է ֆուտուրիզմը>> գրքույկը: Դրանցով հայ գրականության
մեջ էին թափանցում և՛ իտալական, և՛ ռուսական
ֆուտուրիզմը:
1922թ-ին լույս տեսավ
հայ բանաստեղծների առաջին հավաքական հանգանակը՝ << 3>> -ի դեկլարացիան: Այն
գլխավորեց Չարենցը, որն էլ դարձավ հայ գրականության կենտրոնական դեմքը: 1922-1925թվականներին հայ գրական միջավայրում գլխավորում էին Մայակովսկու
գաղափարները: Չարենցի շարժումն ուներ մի նպատակ՝ հնարավորինս արագ հաղթահարել բաց թողած
տարածությունը, և հայ գրականության զարգացումը դուրս բերել մեծ շարժման
ուղեծիր:
Եվ՛ Մայակովսկին, և՛ Չարենցը փառաբանում էին շարժումը, արագությունը, տեխնիկական առաջընթացը:
Չարենցն ու իր համախոհները առաջարկում էին
գրականությանը տալ ագիտացիոն բնույթ, որը ենթադրում էր կոնկրետ նյութ, ասելիքի արդիական հնչեղություն, պարզ սյուժե, փաստի արձանագրություն, հասկանալի
լեզու:
Շատ ֆուտուրիստներ դաժան ճակատագիր ունեցա` ոմանց գնդակահարեցին,
որոշներին էլ փակեցին բանտերում: Իսկ ովքեր կարողացան դիմակայել, հետագայում մեծ փառքի
արժանացան:
Թարգմանությունը հետևյալ կայքերց`
Նաև օգտվել եմ հետևյալ գրքից`
Վարդանյան Լենա
11-3դասարան
11-3դասարան
No comments:
Post a Comment